RENCANA KHAS MEMPERINGATI ULANGTAHUN KELAHIRAN TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA AL-HAJ (8 FEBRUARI, 1903) YANG KE-111 TAHUN INI: -- BAHAGIAN 1.


PARTI PAS DAN UMNO – JAUH PANGGANG DARI API! – DAN AL-KISAH SI ‘BUDAK HITAM’ YANG PERGI BELAJAR DI ENGLAND DALAM TAHUN 1919 YANG KEMUDIANNYA USIR INGGERIS DARI PERSEKUTUAN TANAH MELAYU PADA 31 OGOS, 1957.
Oleh Mansor Puteh



…Kononnya Parti Islam SeMalaysia atau singkatannya, PAS lebih Islami dengan pemimpin mereka belajar di universiti di negara Arab…dan Umno berpaksikan barat dengan pemimpin awalnya belajar di England yang juga dikatakan kurang budaya dan keperibadian Islam dan Melayunya.  

Tetapi Tunku Abdul Rahman pemimpin yang tubuh PERKIM dan berjaya menyebar Syiar Islam dan satukan Bangsa Melayu dan mertabatkan Islam di Malaysia, dan dengan sendiri mengIslamkan puluhan ribu orang…dan berjaya mencapai Kemerdekaan untuk Persekutuan Tanah Melayu.

Tunku tidak mendabikkan dada mahu mengaku beliau sebarkan Syiar Islam atau jadi jaguh dan pemimpin Islam. Dan beliau juga tidak mahu Umno mengheboh-hebohkan tentang kerja yang mereka telah lakukan.

Beliau kerabat Kesultanan Kedah, sebuah kesultanan Melayu yang paling tua dan lama, boleh melihat Bangsa Melayu dari kacamata yang luas, berbanding dengan pemimpin PAS yang berasal dari kampong terpencil yang hanya dapat melihat dunia dari kacamata sempit dengan tindakan yang sering keanak-anakan yang tidak menunjuk tahab kepimpinan yang tinggi.   

Tidak seperti pemimpin PAS yang bangga menyatakan hasrat mereka; tetapi apa sebenarnya faedah yang mereka telah beri kepada penyebaran Islam dan satu Umat Islam di Malaysia sehingga kini?  

PAS mahu tubuh Malaysia sebagai negara Islam dan mengamalkan Hukum Hudud, suatu usaha yang murni, tetapi cara yang mereka guna untuk capai cita-cita ini agak pelik.

Mereka enggan bekerjasama dengan Umno yang boleh bekerjasama untuk mencapai hasrat ini, tetapi mahu pula bersengkokolan dengan sebuah parti majoriti Cina yang dengan terang-terang tidak benarkan mereka atau sesiapa menubuhkan Malaysia sebagai negara Islam dan mengamalkan Hukum Hudud.

Pemimpin PAS tidak yakin kalau ada puncutan suara atau referendum dikalangan Melayu, mereka dan parti mereka akan tewas. Mereka mahu dapat sokongan bukan-Islam untuk memastikan mereka kekal dalam parlimen dan dewan undangan negeri, supaya mereka boleh guna kedudukan itu untuk teruskan agenda pelik.

Jadi di sini sahaja orang tahu bahawa PAS cuma terperangkap dengan cita-cita lama yang mereka tidak dapat laksanakan, dan kini hanya boleh memainkan peranan untuk memecah-belahkan Bangsa Melayu dan Umat Islam di Malaysia, dengan berganding bahu dengan DAP yang dengan sendiri tidak akan dapat kerusi yang banyak tanpa pengundi Melayu.

…Dan al-kisah kenapa pula banyak negara Arab sekarang hancur berbanding dengan negara barat yang maju, dengan dianugerah MINYAK yang tidak diguna dengan betul dan kekayaan negara mereka yang akhirnya mendatangkan bencana dan malapetaka?     

* * * * * * *

…Jadi apa sebenarnya perkara yang mendorong ada orang di Malaysia yang menganggap diri mereka itu lebih Islam dan orang lain jahil lagi sesat?

Sebenarnya musuh Islam dan negara-negara Islam suka melaga-lagakan orang Islam sesama sendiri sebab ia memudahkan negara bukan-Islam itu untuk menghancurkan negara Islam tanpa perlu mengguna kelengkapan perang mereka dan dana yang mereka harus belanja dengan mengadaikan nyawa askar mereka.

Jadi, mereka guna bermacam-macam cara untuk melaga-lagakan orang Arab dan Islam lain supaya mereka bergaduh sesama sendiri.

Inilah cara musuh Islam guna untuk memecah-belahkan Umat Islam di seluruh dunia. Dan mereka suka dengan adanya parti-parti yang mengakut mereka memperjuangkan Islam sedangkan apa yang berlaku adalah sebaliknya. Merekalah yang telah menyebabkan perpecahan Umat Islam di negara masing-masing. 

Cara yang paling berkesan ialah dengan mengalak sekelompok orang Islam yang berkata mereka lebih Islami dan merekalah yang boleh selamatkan Islam di negara mereka dan sesiapa yang tidak sokong mereka akan masuk ke Neraka-Jahanam.

Cara yang lain ialah dengan mengalakkan orang Islam berbalah tentang mahzah sehinggakan perbalahan polemic akhirnya mencetuskan pergaduhan dan pembunuhan yang mengakibatkan negara mereka hancur dan tidak boleh maju.

Perkara ini jelas berlaku di semua negara Arab sekarang yang sudah hancur bukan oleh musuh Islam, tetapi oleh orang yang mengaku diri mereka Islam yang bermusuh-musuhan.

Jadi tidak hairan kalau di setiap negara Arab atau Islam ada sahaja pertubuhan atau parti politik yang memainkan peranan dajjal yang wujud semata-mata untuk menghancurkan parti dominan yang tidak boleh dihancurkan tetapi ia mesti digugat oleh ahli dan pemimpinnya yang berpaling tadah dan kini jadi petualang guna sistem demokrasi untuk kepentingan peribadi yang sempit.   

Kejadian ini juga berlaku di Malaysia. Inilah sebenarnya sebab perbalahan berlaku diantara PAS dan Umno.



PAS tidak mungkin boleh tarik minat kebanyakan orang Islam di Malaysia. Kalau mereka boleh melakukannya, ia sudah berlaku lama dulu.

Tetapi kedudukan mereka kian lesu semakin ramai orang Islam sedar apa sebenarnya punca PAS mahu bergaruh dengan orang Islam dalam Umno, yang mewakilli kebanyakan orang Islam dan Melayu di Malaysia.

PAS cuma boleh guna sistem demokrasi untuk memecah-belahkan Melayu dan Islam di Malaysia, sebab mereka telah lama dulu terperangkap dalam suatu pergerakan anti-Islam antarabangsa yang mahu Melayu dan Islam di Malaysia berpecah.

Dan dalam hal ini PAS telah berjaya. Ini sahaja fungsi PAS. Namun mereka tidak mungkin dapat menguasi seluruh Melayu dan umat Islam di Malaysia dan tubuhkan kerajaan pusat, walaupun mereka boleh dan sudahpun dapat sokongan dari orang-orang bekas ahli dan pemimpin Umno dan parti komponen Barisan Nasional lain.

PAS dengan sendirinya boleh lumpuh tanpa sokongan dari mereka.

Jadi, perbalahanan diantara Parti PAS dan Umno kononnya berpunca dari anggapan bahawa orang Melayu yang belajar di sekolah Inggeris dan sambungkannya ke peringkat universiti di England, kurang dengan pegangan Islam.

Berbanding dengan orang Melayu lain yang belajar di sekolah pondok dalam bahasa Arab dan kemudian hari melanjutkan pelajaran mereka di peringkat universiti di Mesir, Jordan, Syria dan juga Pakistan dan India.

Jadi isiu sebenarnya kenapa PAS ditubuhkan bukan untuk tentang British untuk usir mereka dari Tanah Melayu, untuk Melayu capai kemerdekaan, tetapi untuk menunjukkan kepada orang Melayu lain merekalah orang yang lebih Islam; merekalah yang lebih beriman dan merekalah yang lebih bertaqwa dan yang boleh majukan kaum dan ugama Islam di Tanah Melayu.

Berbanding dengan orang Melayu yang belajar di sekolah Inggeris semasa di Tanah Melayu dan kemudiannnya melanjutkan pelajaran di England seperti dan khususnya Tunku Abdul Rahman, Tun Razak Hussein dan lain-lain termasuk kerabat dari negeri-negeri Kedah, Negeri Sembilan dan Selangor yang seangkatan dengan kedua pemimpin utama Melayu dan Tanah Melayu ketika itu khususnya, Sultan Azlan Shah, Sultan Sallehuddin Abdul Aziz, Tuanku Jaafar Tuanku Abdul Rahman dan sebagainya.

Mereka belajar di sekolah Inggeris dan melanjutkan pelajaran mereka di universiti di England dulu, semata-mata untuk belajar pemikiran Inggeris yang mereka tidak dedah selama mereka jajah Tanah Melayu.

Dengan cara ini pemimpin Melayu khususnya Tunku Abdul Rahman boleh guna psikologi untuk menumpas mereka; sebab orang Inggeris tidak boleh pandang rendah sesiapa yang belajar di universiti terulungnya, khususnya Cambridge yang ramai pemimpin Inggeris ketika itu sendiri tidak layak masuk.

Adalah kenyataan untuk kita menganggap bahawa Tanah Melayu tidak mungkin dapat capai kemerdekaan seperti yang dilakukan kalau Tunku tidak belajar di England dan di Cambridge, tetapi di Mesir, Jordan, Syria atau Pakistan, sebab dia sudah pasti tidak akan kenal siapa pemimpin Inggeris yang dia mahu tumpas dan usir mereka dari Tanah Melayu.





Comments