BEZANYA PEMBANGKANG DI MALAYSIA DAN DI AMERIKA…DAN WATAK-WATAK YANG GEMAR BERCAKAP BERBELIT-BELIT DAN TIDAK JUJUR AWAL-AWAL LAGI DITOLAK OLEH RAKYAT AMERIKA DAN DIKECAM OLEH MEDIA MEREKA, SEBAB MEREKA ANGGAP WATAK-WATAK SUMBANG ITU TIDAK BERGUNA UNTUK NEGARA DAN RAKYAT. – BAHAGIAN PERTAMA

Oleh Mansor Puteh.



Saya kebetulan berada dalam apartmen seorang pelajar dari Malaysia bernama Ghazali di kampus Universiti Columbia, dalam tahun 1980 yang ketika itu sedang membuat ijazah kedoktoran di universiti tersebut dimana saya juga sedang belajar ketika itu.

Dan kebetulan pula Prof. William Roff yang mengajar di universiti itu, yang sebelum ini pernah membuat ijazah kedoktorannya dengan judul, ‘The Origins of Malay Nationalism’ (Asal-usul Kebangkitan (Nasionalisme) Melayu) dan telah tinggal di Malaysia seketika untuk buat kajiannya yang juga boleh bercakap dalam Bahasa Melayu walaupun tidak seberapa, menalipon dengan berkata, ‘Anwar sudah sampai!’ katanya dalam Bahasa Melayu sebelum tukar ke bahasa Inggeris, untuk memberitau Ghazali yang Anwar Ibrahim sudah sampai di Lapangan Terbang John F. Kennedy di Queens.

Dia sangka saya Ghazali yang ketika itu sedang tunggu ketibaan Anwar yang merupakan Presiden ABIM, yang dijemput oleh persatuan pelajar-pelajar Malaysia di Amerika untuk bercakap dalam satu perhimpunan pelajar Malaysia di tempat lain.

Anwar telah bersinggah di Bandaraya New York untuk berjumpa dengan pelajar-pelajar Malaysia di Columbia dan universiti sekitarnya.

Saya enggan ikut serta dalam perhimpunan itu, sebab saya fikir tidak perlu untuk saya bertemu dengan presiden ABIM.

Apa dia boleh kata kepada pelajar-pelajar Columbia?, fikir saya.

Ternyata saya ada fikiran jauh dan dapat menilai watak.

Malangnya, orang yang membawa dia masuk ke dalam Umno dan kabinet Barisan Nasional, ternyatanya tidak. Kesilapan beliau itu telah menyebabkan seluruh Bangsa Melayu dan negara berada di dalam keadaan kucar-kacir dengan kaum kecil tiba-tiba mendapat peluang untuk berjuangkan hasrat besar dan tersorok mereka yang sudah pasti tidak tercapai.   

Malangnya, ia terpaksa mengambil lebih 18 tahun untuk Anwar mendedahkan dia itu siapa, dan bagaimana ABIM telah gagal membentuk keperibadiannya serta caranya, seorang yang hanya pandai menempek dengan mengguna khalayak yang terasa diri mereka terpinggir dari aliran politik sederhana, dan juga tidak pandai mengambil tindakan secara rasional.

* * * * * * *

Pelajar-pelajar di Columbia yang merupakan kumpulan pendesak yang telah merampas jabatan pentadbiran universiti untuk menunjukkan tentangan mereka terhadap penglibatan Amerika dalam Perang Vietnam, pada 23 April, 1968 dahulu. Dan pergerakan ini diikut oleh pelajar-pelajar di universiti lain.

Tapi pergerakan ini tidak diketuai oleh mana-mana ahli politik haluan kiri, atau pembangkang di Amerika ketika itu.

Malah, semua pergerakan pendesak di Amerika tidak diketuai dan dianjur oleh mana-mana parti politik yang telah kalah dalam pilihanraya umum mereka atau NGO yang terang dan nyata merupakan sayap parti pembangkang, seperti yang berlaku di Malaysia.

Dan yang juga jelas dan nyata di Amerika ialah pembangkang tidak wujud di luar Kongres atau Dewan Perhimpunan Rakyat mereka atau House of Representatives.

Di Malaysia pembangkang tidak berkesan dalam Dewan Rakyat; mereka tahu mereka tidak dapat buat apa-apa dalam Dewan sebab akhirnya semua perdebatan akan berakhir dengan pengundian dan mereka akan kalah.  

Oleh sebab itu mereka membawa cita-cita untuk merosak proses demokrasi dengan mengheret rakyat dan penyokong mereka ke jalan. Mereka juga tidak mahu berhimpun dalam stadium.

Di Amerika ada pembangkang yang tahu peranan mereka sebagai pembangkang. Tapi di Malaysia pembangkang telah hilang haluan.

Malah, boleh dikatakan, Malaysia kini sudah lama tidak ada pembangkang. Yang ada hanya mereka yang keciwa sebab kalah dalam pilihanraya umum dan tidak boleh tarik perhatian umum selain dari membuat kecoh.

Mereka terdiri dari watak-watak Mat Jenin dan Si Luncai yang penuh imaginasi mahu rampas kuasa dalam PRU dan PRK dan juga di jalan yang kian sempit disekat oleh masyarakat umum yang lebih peka dengan sistem demokrasi. Mereka adalah ‘silent majority’.

Di Amerika, mereka yang kalah berundur dan cari pekerjaan lain, termasuk menjadi pensyarah di universiti atau buat amal bekerja dengan NGO pilihan mereka.

Individu yang telah hampir menang jawatan presiden juga akan berundur dan tidak menempek menyalahkan pengundi, suruhanjaya pilihanraya negara mereka.

Malah Al Gore yang hampir menang jadi presiden juga tidak bawa kesnya ke mahkamah untuk menuntut pengiraan semula.

Al Gore bekerja sebagai pensyarah di Sekolah Kewartawanan di Columbia beberapa tahun sebelum terlibat dengan NGO yang akhirnya membolehkannya menjadi calon presiden Amerika dan juga Naib-Presiden yang telah menang anugerah Emmy dan Oscar.

Malangnya, ahli pembangkang di Malaysia yang telah lama memendamkan perasaan mereka untuk memimpin kerajaan, tetap akan melakukan segalanya untuk memastikan yang mereka itu relevan kepada negara dan masyarakat.

Mereka sebenarnya adalah pelakon dalam bidang politik di Malaysia, yang tidak percaya dengan takdir yang telah ditentukan; mereka tidak bersyukur yang mereka telah diberi peluang untuk tiba ke tahab yang secukupnya memadai dengan kelayakan mereka.

Mereka tuntut diberi peluang untuk memimpin kerajaan.

Namun cara yang mereka suka guna tidak lain dari dengan cara menempek, menyalahkan orang lain dan tidak berani mengaku yang diri mereka itulah punca segala masalah yang mereka hadapi selama ini.

Amerika perlukan pembangkang yang baik. Dan Malaysia juga perlukannya. Rakyat-jelata mahukan perdebatan dalam Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang baik, penuh dengan fakta dan tidak dengan perasaan amarah dan pemikiran yang berceramuk dengan hasad-dengki dan maki-hamun.

Dan akhir sekali, rakyat Malaysia tidak mahu watak-watak Mat Jenin dan Si Luncai yang hidup dalam alam fantasi mereka, yang tidak tahu dunia sudah berubah, dunia yang segera canggih dan moden, yang mana pemikiran boleh dibentuk tanpa mereka menempek dan memutar-belitkan isiu.




Comments