DUNIA ISLAM DALAM ZAMAN JAHILIAH KEDUA. MUNGKIN INI TIDAK BENAR, SEBAB HANYA PEMIMPIN UGAMA DAN POLITIK DUNIA ISLAM SAHAJA YANG MASIH BERADA DI DALAM

…MEREKA GAGAL MEMAJUKAN UMAT DAN DUNIA ISLAM DAN PENTINGKAN KEDUDUKAN DIRI SENDIRI.
Oleh Mansor Puteh



BESUK 1 SYAWAL DAN HARI PERTAMA RAYA PUASA. SAYA SIARKAN RENCANA INI KHAS UNTUK MERAIKANNYA DENGAN MENGELUH TAHAB KEPIMPINA ULAMAK DAN PEMIMPIN POLITIK SELURUH DUNIA ISLAM YANG MASIH BERADA DITAHAB YANG BEGITU RENDAH. MEREKALAH YANG MENYEBABKAN DUNIA ISLAM BERADA DI ZAMAN KEGELAPAN DALAM ZAMAN JAHILIAH KEDUANYA!

SETELAH 1431 HIJIRIAH, UMAT ISLAM MASIH MENDERITA; DUNIA ISLAM MASIH BERPECAH.

YANG GEMBIRA HANYA ULAMAK DAN PEMIMPIN YANG ADA JAWATAN BERPENDAPATAN TINGGI DAN MEWAH BOLEH BERCERAMAH KE SELURUH NEGARA MENDAPAT SANJUNGAN DARI RAMAI YANG TIDAK SEDAR MEREKA TIDAK DIPEDULI DAN DITERUS DIBIAR DALAM KEADAAN SERBA KEKURANGAN.

Bukti kemunduran pemikiran para ulamak dan pemimpin politik Islam seluruh dunia ialah mereka gagal untuk menyelesaikan masalah di Timur Tengah dan memajukan negara-negara Islam seluruh dunia supaya Dunia Islam boleh menjadi kuasa paling utama sekarang.

Yang malangnya, mereka akan terus sanjung para ulamak dan pemimpin walaupun mereka tertindas di negara sendiri walaupun ternyata para ulamak dan pemimpin politik tidak ada tahab kepimpinan yang tinggi walaupun mereka dapat pendapatan yang tinggi.

Dunia Islam masih wujud seperti parasit kepada dunia barat dan bergantung kepada mereka untuk segala-galanya.

Dan tanpa mereka dunia islam akan terus berada di zaman kegelapan, kemunduran dan kebenakan.

Jangan salahkan Dunia Islam dan Ummah dan jangan sekali-kali salahkan ugama.

Salahkan pemimpin ugama dan pemimpin politik yang telah memporak-perandakan Ummah dan Dunia Islam dengan tahab kepimpinan yang cetek dan tidak bertenaga.

Bertaubatlah kamu wahai para ulamak dan pemimpin politik yang mendatangkan angkara sebelum terlambat. Kalau tidak semua kau akan disumbat ke neraka kelak.

Pemikiran para ulamak di seluruh dunia terlalu cetek dan sempit. Kebanyakan mereka hanya tahu berceramah dan beri pendapat biasa.

Ada yang seperti mahu keluarkan fatwa. Mereka tidak ada kuasa untuk melakukannya kecuali Alahyarham Imam Khomeini sahaja; yang lain-lain hanya boleh beri pendapat.

Para ulamak di seluruh dunia tidak bersatu. Mereka sehingga kini telah gagal untuk menubuhkan sebuah cabang dalam Pertubuhan Negara-Negara Islam atau ‘Organization of Islamic Countries’ atau OIC supaya mereka boleh jadi kuasa besar untuk menentukan hokum terhadap pemimpin Dunia Islam yang telah ingkar.

Tetapi ini tidak terlambat; ia masih boleh dilakukan. Tetapi siapa yang berani untuk mencadangkannya?

OIC telah juga gagal untuk menubuhkan cabang terdiri dikalangan pakar bidang ekonomi dan kesenian khususnya filem.

Jadi akhirnya, OIC hanya penting untuk orang politik diperingkat tertinggi iaitu untuk presiden, perdana menteri, sultan, emir dan pemimpin lain.

Ia tidak penting untuk pakar hebat yang ada di Dunia Islam.

Dan pemimpin-pemimpin di OIC hanya tahu untuk berpura-pura sahaja dan bertemu dua tahun sekali untuk mengeluarkan ketetapan baru yang tidak pernah dilaksanakan sebab pertubuhan ini tidak ada kuasa untuk memaksa sesiapa melaksanakannya, atau ada cabang-cabang di dalam pertubuhan itu untuk menjalankan apa yang telah ditetapkan.

Jadi inilah kisahnya OIC yang telah wujud lebih begitu tetapi ia seperti wujud. Dan setiausaha agongnya seperti tidak ada kuasa dan tidak wujud.

Jadi nasihat saya untuk para ulamak dan pemimpin politik seluruh dunia, untuk mereka bertaubat segera. Kehadiran kau di muka bumi ini telah menyebabkan Umat Islam menderita. Mereka menderita sebab kebenakan kau semua.

Mahu tidak mahu, kau akan tanggong dosa di akhiran nanti.

Segala-gala kedudukan istimewa dan kemewahan serta kebendaan yang kau milikki itu tidak bererti kalau ramai Umat Islam di negara sendiri dan di Dunia Islam menderita, hidup dalam kedaifan dan keboloran.

Kau sahaja yang telah mendapat faedah dari dunia.

Hari ini 1 Syawal, 1431 Hijriah bermulanya Hari Raya Puasa atau Eid Mubarrak, setelah satu bulan Ramadan al-Mubarak.

Saya siarkan rencana ini khusus untuk menyambut perayaan ini. agar apa yang terkandung di dalamnya dapat memberi pengajaran dan petunjuk kepada sesiapa yang rasa ia ada makna kepada mereka.

Para ulamak dan pemimpin politik Islam di malaysia dan seluruh Dunia Islam masih berada di dalam kegelapan dan kegelapan inilah yang mereka mahu dan telah berjaya untuk menyebar ke seluruh Dunia Islam yang sehingga kini masih berada di dalam zaman jahiliah keduanya. semoga mereka itu akan mendapat hidayah dari saranan ini.

Para ulamak dan pemimpin politik di seluruh Dunia Islam bukannya orang yang pandai dalam hal ugama. Buktinya terpampang dari apa yang dapat kita lihat setiap hari dengan adanya perbalahan dan kekecohan yang berlaku di negara-negara Islam.

Tetapi mereka masih tidak sedar bahawa semua masalah ini berpunca dari kelalaian mereka dan dari kebodohan mereka sendiri.

Mereka sudah menjadi angkuh dengan kedudukan masing-masing yang tinggi di kaca mata masyarakat.

Tetapi kedudukan ini tidak bermakna kalau ada negara Islam yang mundur dan ada umat Islam yang keboloran dan menderita akibat dari kebenakan mereka itu.

Sudah 1431 Hijiriah, tetapi masyarakat dan Umat Islam masih berada di dalam serba kedaifan. salah siapa?

Dunia Islam masih di dalam kegelapan dengan umatnya masih beraba-raba tersekat dalam kemunduran.

Pemimpin mereka riang, seperti dunia ini milik mereka; seperti merekalah yang telah banyak berjasa dan perlu disanjungi oleh semua umat islam, walhal, tidak ada apa yang kesemua mereka telah melakukan sehingga kini sehingga seluruh Dunia Islam hancur dan umat islam tidak bersatu.

Pemimpin Dunia Islam cuma tahu menubuhkan OIC tetapi mereka tidak tahu gunanya untuk mendatangkan kebaikan kepada Dunia Islam.

Mereka adakan persidangan kemuncak setiap tahun dan keluarkan ketetapan atau resolusi yang tidak berguna; ia tidak dapat dilaksanakan sebab ketetapan yang dikeluarkan selepas setiap persidangan bodoh sungguh.

Mereka tidak sedar ketetapan sahaja tidak boleh merubah Dunia Islam. Yang boleh merubahnya ialah rancangan jangka pendek, sedang dan panjang yang menyeluruh dan terperinci yang melibatkan semua kegiatan seharian umat dan Dunia Islam itu sendiri.

Jangan salahkan ugama. salahkan pemimpin ugama dan politik yang masih daif. mereka terlalu pentingkan diri sendiri dan tidak tahu jaga kepentingan umat.

Ugama dan Kitab Sucinya telah menyediakan segala-galanya untuk membangunkan umat Islam dan Dunia Islam.

Tetapi malangnya para pengkaji ugama dan ulamak serta pemimpinya masih tidak berjaya mentelaah apa yang terkandung di dalamnya.

Mereka hanya tahu dan pandan mengulang surah-surah dan hokum yang diketahui oleh umum, tetapi tidak tahu mentafsir ayat-ayat suci dengan lebih mendalam.

Oleh sebab itu semua khutbah dan ceramah ugama yang diadakan di padang hambar dengan para pendakwa mendakwah kepada mereka yang sudah menerima Islam dan berceritakan tentang apa itu haram dan apa itu halal sahaja.

Mereka tidak sentuh tentang perkara-perkara lain yang tidak kurang pentingnya iaitu bagaimana untuk merapatkan perpaduan umat seluruh dunia dan menyebarkan syiar Islam ke seluruh dunia serta menaikkan imej Islam yang terjejas oleh sebab pembentukan imej Islam dan Muslim sehingga kini dilakukan oleh orang dan negara bukan Islam.

Mereka bangga jadi ulama dan pemimpin politik tetapi tidak tahu memimpin umat keluar dari kejahilan.

Dan tidak salah kalau ada yang mengecam mereka itu adalah ‘Dajjal Baru’ di dunia sekarang dan dajjalnya bukan dikalangan mereka yang berugama lain dari kita. Mereka adalah bersama kita yang tidak tahu memimpin umat keluar dari segala kejahilan walaupun kejahilan itu terserlah dan terbuka untuk dilihat oleh semua.

Tetapi mereka masih lagi benak tidak tahu untuk mengatasinya.

Mereka mesti keluar dari kejahilan mereka sendiri dengan para ulamak tidak perlu mendabik dada dan tunjuk kepada semua yang mereka itu pakar berpidato tentang ugama.

Pemimpin politik pula tidak perlu menembehkan kejahilan mereka dengan berpura-pura peka dengan kesengsaraan umat sekelilling mereka dan kelillingkan diri mereka dengan pakar-pakar dalam bidang lain supaya pertumbuhan dalam Dunia Islam dapat dinikmati oleh ramai yang tidak sama dengan mereka.

Comments