DARI 'EDGE OF THE WORLD' KE' RAJAH' - SEBUAH FILEM TENTANG SEJARAH SARAWAK DAN SULTAN BRUNEI YANG RATA-RATA TIDAK TEPAT YANG BERUNSUR PENGHINAAN KEPADA KERABAT SULTAN BRUNEI DAN FILEM JEPUN 'ZEGEN' ARAHAN SHOHEI IMAMURA!
(Atau:
FILEM BARAT YANG DIBUAT DI MALAYSIA DENGAN MENDAPAT SOKONGAN DAN DANA KHAS YANG
MEMBERI GAMBARAN NEGATIF KEPADA NEGARA!)
Oleh
Mansor Puteh
Beberapa
persoalan timbul dari penerbitan dan pengedaran filem ini yang pada asalnya
mempunyai 'Edge of the World' yang diedar di beberapa buah negara dalam tahun
2021.
Dalam
bulan ini filem yang sama tetapi dengan tajuk baru iaitu 'Rajah' akan ditayang
di pawagam di Malaysia.
Pertamanya
ialah: Apakah sebenarnya yang ingin dipapar dan ditunjuk oleh penerbit filem
ini menerusi filem mereka?
Untuk
penonton di barat ia lebih berusaha untuk menunjukkan kegagahan orang Inggeris
yang datang jauh dari negara mereka di barat sehingga dapat menawan wilayah
Melayu yang kononnya terkebelakang dan boleh dikotak-katikan sehingga mereka
dapat mentabalkan seorang 'Rajah' bangsa Inggeris di wilayah Melayu yang sudah
berkurun lama mempunyai Raja dan sistem pemerintahan sendiri.
Atau
apakah pihak penerbit filem sengaja mahu guna latarbelakang Melayu dan Sarawak
dan juga Islam untuk mencemar kedaulatan Bangsa Melayu dan Ugama Islam?
Ini
yang saya dapat teka dan nampak dengan jelas berlaku, khususnya apabila filem
ini sengaja menonjolkan dua watak yang boleh dikira agak 'sumbang' dalam
perwatakan dan gelagak mereka.
Filem
ini mendapat sokongan Finas dan kerajaan negeri Sarawak sebab ia memaparkan
sebuah kisah yang berlaku semasa zaman penjajahan Inggeris yang juga melibatkan
sejarah negara Brunei.
Saya
sudah tonton filem asal ini dan mendapatinya ia seperti filem-filem yang diarah
dan diterbit oleh orang Inggeris tentang sejarah Melayu yang boleh diagak
dengan penonjolan isiu dan watak-watak sumbang, yang dilihat dari kacamata
orang Inggeris termasuk filem seperti 'Farewell to the King' yang mengisahkan
pengelaman orang putih di Sarawak pada zaman silam yang akhirnya tidak mendapat
sambutan di seluruh dunia dan juga di Malaysia sendiri.
Yang
lebih teruknya ialah kenapa Finas dan kerajaan negeri Sarawak sanggup bantu
penerbitan filem ini?
Sedangkan
ia tidak memberi gambaran yang nyata dan jelas tentang kisah yang mahu
ditonjolkan dengan watak-watak sumbang khususnya watak seorang anak raja lelaki
yang digambarkan sebagai seorang 'gay' yang cuba goda seorang lelaki Inggeris
dan seorang puteri raja yang hidup bebas dan liar dan tidur dengan seorang
lelaki Inggeris!
Kedua-dua
watak penting dalam filem ini keturunan Melayu yang berasal dari Brunei
dimainkan oleh dua pelakon dari Indonesia.
Namun
demikian apakah pihak Finas dan kerajaan negeri Sarawak kaji sedalamnya skrip
yang diberi kepada mereka oleh penerbit, yang mengisahkan peristiwa di Sarawak
yang membabitkan Kesultanan dan Kerabat Sultan Brunei semasa pemerintahan
Almarhum Sultan Omar Ali Saifuddin?
Tidakkah
mereka sedar bahawa kisahnya boleh dikatakan hampir semuanya tidak tepat dengan
kedua watak yang tidak wujud?
Atau
apakah mungkin penerbit filem beri salinan skrip yang lain kepada Finas dan
kerajaan negeri Sarawak untuk mendapat sokongan dari mereka dengan Finas
memberi imbuhan atau pulangan sehingga tiga-puluh peratus ke atas segala
perbelanjaan penerbitan yang dibuat semasa penggambaran di Sarawak?
Sepatutnya
Finas yang memberi dana khas kepada mana-mana penerbitan filem yang dibuat di
Malaysia mempunyai syarat iaitu filem yang dihasilkan akhirnya mesti patuh
kepada skrip dan perjalanan cerita serta watak yang ada di dalamnya, sebab
kemungkinan besar babak-babak dan watak-watak yang 'sumbang' yang ada dalam
filem itu boleh dibuat di negara mereka sendiri atau di dalam studio, jadi
akhirnya filem yang diterbit langsung tidak sama dengan filem seperti yang
terdapat dalam skrip yang diserahkan.
Ada
sebuah pengarah filem Jepun dengan nama Shohei Imamura yang baharu menang
anugerah penting di Pesta Filem Cannes dalam tahun 1983 dahulu telah datang ke
Melaka untuk membuat penggambaran untuk filem 'Zegen', tetapi di bahagian luar
sahaja sedangkan babak di dalam rumah atau bangunan di Melaka itu sebenarnya
adalah pusat pelacuran di dalam negara kita iaitu semasa zaman penjajahan Jepun
dulu dengan ada ramai watak perempuan Jepun yang hampir berbogel.
Ia
juga sama dengan beberapa filem dari luar negara yang dibuat di Malaysia yang
mana negara asal di mana filem-filem itu berlatarbelakangkan seperti Thailand
dan Myanmar enggan memberi kebenaran seperti 'King and I' iaitu tentang Raja
Siam dan 'The Lady' tentang Aung San Suu Kyi.
Kerajaan
kedua buah negara tersebut enggan beri kebenaran untuk dibuat di negara mereka
sebab kedua buah filem itu dianggap sebagai sesuatu yang menghinakan dengan
'King and I' menunjuk watak Raja Siam dalam suasana santai dalam istana sambil
menari dan seorang wanita yang ketika itu berada di dalam kurungan rumah di
Yangon sebelum beliau memegang jawatan penting Myanmar dan kemudiannya
dipenjarakan sekarang.
Sehingga
kini belum lagi terdapat sebuah filem terbitan syarikat luar negara yang telah
berjaya memaparkan sejarah dan suasana di Malaysia untuk disajikan kepada
penonton antarabangsa sebab ia semua adalah tentang kisah sejarah yang sengaja
atau tidak sengaja diserongkan atau yang hanya mempunyai beberapa babak di
Malaysia di dalamnya.
Sebuah
filem berjudul 'Entrapment' lakonan Sean Connery yang terkenal dengan watak
James Bond yang dimainnya, yang dibuat di Malaysia untuk beberapa babak
menunjukkan Menara Berkembar Petronas yang terletak di Kuala Lumpur sengaja
disunting untuk menunjukkan ia terletak berhampiran dengan kawasan di mana
terdapat banyak bangunan usang - dan di Melaka!
Comments