Jalan lurus dan bengkok menuju ke Oscar…dan bagaimana rasanya berada di luar Dolby Theatre pada Malam Anugerah Oscar itu...

Oleh Mansor bin Puteh


Saya terpanggil untuk memberi sedikit komen tentang kenyataan oleh Menteri KKMM, Saifuddin Abdullah tentang hasrat kerajaan untuk mengalak pengarah filem tempatan untuk menang Oscar.


Jalan menuju ke Malam Anugerah Oscar ada jalan yang lurus dan jalan yang bengkok menghala ke Oscar.

Ramai pengarah filem di Hollywood juga menghadapi masalah dan rintangan untuk mencapai ke tahab dimana mereka akan mendapat pencalonan untuk Oscar dalam apa bidang dan bukan untuk Filem Terbaik.

Dekan saya telah menang dua Oscar untuk pengarah filem terbaik – Milos Forman untuk filem ‘One Flew Over The Cuckoo’s Nest’ dan ‘Amadeus’.

Dia menangnya semasa saya belajar di Institut Teknologi Mara (ITM) sebelum saya lanjutkan pendidikan diperingkat sarjana dalam bidang pengarahan filem di Columbia University di Bandaraya New York, dan keduanya, semasa saya baharu sahaja pulang ke tanahair.

Saya pernah pergi ke lokasi penggambaran filem awalnya iaitu ‘Ragtime’ di Lower Manhattan dalam musim panas tahun 1980 dan dapat lihat rakan sedarjah saya turut terlibat dengan penggambaran filem ini.

Dan rakan sedarjah saya, Ron Nyswaner pernah mendapat pencalonan Oscar untuk lakonlayar terbaik untuk filem ‘Philadelphia’ yang mana pelakon utamanya Tom Hanks dapat anugarah Oscar.

Dan semasa dalam kuliah juga pensyarah saya ada menang anugerah Emmy untuk penyuntingan dokumentari terbaik.

Tetapi di Amerika, mereka yang menang anugerah besar seperti itu jarang digempar-gempurkan, dan apabila pensyarah saya balik ke kelas keesokan harinya tidak seorangpun yang mengucap tahniah dan sekolah filem saya juga tidak ada sebarang acara merayai kemenangannya.

Malam Anugerah Oscar diadakan pada awal bulan Mac atau April setiap tahun dan Malam Anugerah Oscar ke-sembilan-puluh-tiga pula akan diadakan dua bulan lewat iaitu pada Jun, 2021 angkara serangan virus Covid-19.

Sepatutnya Saifuddin boleh galak pengarah filem tempatan untuk menang anugerah Oscar untuk semua bidang dan bukan khas untuk Filem Terbaik, sebab kemungkinan ini berlaku akan sukar.

Tiga tahun lalu (2017) saya berdiri di luar Dolby Theatre melihat acara ‘karpet merah’ berlangsung.

Sehari sebelum itu, saya pergi ke Dolby Theatre dan dapat masuk hingga ke pintu depan dewan itu yang ditutup dan laluan menaikki tingga ke dewan itu ditutup dengan plastik berwarna putih untuk menutup ‘karpet merah’ yang sebenarnya bukan berwarna merah; ia kelihatan merah dalam televisyen apabila dipancar oleh cahaya tetapi unggu pada mata.

Seluruh kawasan sekelilling Dolby Theatre telah ditutup dengan pagar tinggi didirikan untuk menghalan orang awam dari masuk ke dalamnya pada Malam Oscar dengan khemah dimana acara ‘karpet merah’ diadakan telah dirikan.

Dan beberapa bulan sebelum itu, dalam tahun 2016 saya sempat masuk ke dalam Dolby Theatre buat lawatan dalam dan juga di belakangnya. Ada gambar-gambar pelakon dan pembuat filem yang telah menang anugerah Oscar pada tahun itu diletak atas kerusi di mana mereka duduk.

Untuk Malaysia idamkan pengarah filem capai piala Oscar sebenarnya tidak sukar; apa yang perlu diadakan ialah untuk pihak berkenaan adakan sedikit penyelidikan untuk mengkaji jenis filem dan trend yang diterima dan disukai oleh pengundi Academy of Motion Pictures Arts and Sciences (AMPAS) yang membuang undi untuk pilih pemenang Oscar setiap tahun.

Kemenangan filem Korea Selatan iaitu ‘Parasite’ berlaku tanpa sengaja; dan sudah pasti pengarahnya tidak tahu yang filemnya akan mendapat pengiktirafan di Pesta Filem Cannes sebelum diiktiraf pada Malam Oscar.

Dan adalah salah kalau sesiapa kata untuk menang Oscar sesebuah filem itu mesti mahal.

Filem Iran berjudul, ‘A Separation’ dan ‘The Salesman’ arahan Asghar Farhadi dan ‘Parasite’ arahan Bong Joon-ho juga tidak kelihatan mahal dibuat.

Filem Iran rata-rata mempunyai US$500,000 sahaja dan ia kutip US$16 juta.

Kos untuk menerbit filem ini lebih rendah berbanding dengan kos penerbitan beberapa buah filem Malaysia, yang tidak ke mana dan ditayang di pawagam tempatan sahaja.

Masalahnya ialah filem Melayu khususnya tidak ada perspektif falsafah berbanding dengan filem Iran dan Korea Selatan itu.

Malahan kebanyakan filem Melayu tidak ada cerita yang asal dengan kebanyakannya lebih merupakan cedukan dari cerita dari filem Hollywood sendiri!

Kursus perfileman yang diberi oleh universiti tempatan juga tidak tekankan perlu untuk tonjol cerita asal dengan falsafah tebal yang tidak pernah wujud dalam Filem atau Sinema Dunia.

Dan dari sinopsisnya sahaja pihak AMPAS sudah tidak tertarik dengan filem Melayu.

Akhirnya pilihan yang Finas ada untuk mengalak pengarah filem tempatan untuk menang Oscar dengan memilih jalan yang lurus atau jalan yang bengkok?

Kita boleh bertolak dari gesaan dan hasrat menteri dan KKMM untuk melihat pengarah filem kita menang Oscar dan kita juga tidak perlu untuk tunggu dua-puluh atau tiga-puluh tahun untuk melihat sebuah piala Oscar dibawa ke Malaysia.

Malangnya Finas tidak tergerak atau terfikir untuk mendapatkan kepakaran dan pengelaman dan juga perhubungan mereka yang belajar filem di universiti di Amerika yang mana boleh dijadikan rakan kongsi, untuk penerbitan filem-filem Malaysia bertaraf Hollywood.

Finas sejak ditubuhkan dalam tahun 1981, asyik melayan karenah mereka yang terdiri dari Sistem Studio di Singapura yang mana sudah hilang sokongan dari studio dan tidak dapat berkarya dengan kerap dengan Finas kini menjadi punca mereka untuk mereka terus berkarya.

Malangnya, Finas telah juga gagal untuk memberi golongan studio di Singapura itu sebarang kepuasan disamping menolak kehadiran segolongan generasi muka pengarah filem yang pulang berduyun-duyun dari Amerika, England dan juga Jepun, dengan mengadakan sesuatu rancangan untuk mereka guna kepakaran dan pengelaman mereka dengan mendapatkan rakan sedarjah mereka yang berasal di negara tersebut.

Pegawai Finas dan ahli lembaga pengarah Finas ketika itu yang tidak ada latarbelakang formal bidang filem buat kerja tanpa mengguna sebarang landasan; mereka asyik dengan kegiatan Finas dan penglibatan pegawai dan penerbit filem untuk pergi ke pesta dan pemasaran filem seperti di Cannes yang sehingga kini tidak berjaya melahirkan walaupun seorang pengarah dan penerbit filem bertaraf antarabangsa atau dunia.

Finas ketika itu tidak bermula dengan landasan kukuh dan baik; ia asyik dengan diri sendiri, asalkan menteri gembira dengan ‘prestasi’ mereka seperti yang tertera dalam laporan tahunan Finas walaupun ia tidak seberapa dan tidak boleh dibanggakan, sebab akhirnya apa yang rakyat perlu tahu ialah: Mana pengarah dan filem yang mereka telah sokong untuk maju?


Finas dalam tahun 2020 ini mempunyai sedikit kelainannya berbanding dengan Finas sebelum ini; dan diharapkan kelainan ini akan dapat menghasilkan kejayaan yang juga lain dari yang lain, walaupun belum ada pengarah filem yang menang Oscar.

Comments